paradontitidaJedná se o bakteriální zánět podpůrných tkání zubu(tzv. parodontu), jehož počáteční fází je zánět dásní (gingivitida).

Organismus na tuto infekci reaguje vytvářením látek způsobujících destrukci vaziva přiléhajícího k zubu, což má za následek rozklad kostěného lůžka zubu.

Následkem tohoto stavu je postupné uvolňování zubů, které může vyústit až v jejich ztrátu.

Nebezpečí parodontitidy spočívá v tom, že její průběh bývá obvykle bezbolestný a počátek výraznější bolesti již signalizuje vznik abscesu.

Parodontitida se vyskytuje především ve středním a vyšším věku.

U kuřáků je tento stav 4 – 7 krát častější než u nekuřáků.

Kouření navíc snižuje obranyschopnost organismu proti bakteriím.

Na rozdíl od zánětu dásní (gingivitidy) způsobuje parodontitida trvalé poškození paradontu. Regenerace porušeného vaziva je možná pouze v některých méně závažných případech.

Správná léčba a důsledná hygiena dutiny ústní může však v jakémkoliv stádiu onemocnění zlepšit zdraví dásní a zabránit tak přechodu onemocnění do pokročilejšího stádia.

Příznaky parodontitidy

paradontitida priznakyParodontitida se projevuje především ustupujícími dásněmi, jejich krvácením a zápachem z úst.

V pokročilém stádiu se již zuby viklají a uvolňují následkem porušeného vaziva v okolí zubu, konečným stádiem je jejich ztráta.

Mnoho lidí však bohužel žádné příznaky nezaznamená.

Stomatolog onemocnění odhalí pečlivým vyšetřením dásní speciální sondou nebo provede RTG, na kterém je patrný úbytek dásňového lůžka.