Proč je návštěva u dentální hygienistky (DH) tak důležitá?

plakNa povrchu zubů dochází k tvorbě a usazování různých druhů povlaků:

– zubního mikrobiálního povlaku – tzv. plaku (obr. 1)
– jeho zmineralizované formy – zubního kamene
– pigmentů z barevných nápojů a potravy či tabáku

Návštěvu DH indikuje stomatolog na základě léčebného plánu, který je vytvořen po vstupním vyšetření. Jeho nedílnou součástí je tzv. hygienická fáze = návštěva DH. Dlouhodobá přítomnost škodlivého plaku a zubního kamene se významně podílí na vzniku zubního kazu a je hlavní příčinou vzniku zánětu dásní /nejčastější onemocnění v lidské populaci/. Chronický zánět dásní vede ke vzniku parodontitidy (paradentózy).

Jak zubní kaz, tak i paradentóza vedou v konečném stádiu ke ztrátě zubů. Z toho vyplývá, že se primárně nejedná o dědičná onemocnění. Známe příčinu i cestu, jak těmto nemocem předcházet nebo zastavit jejich průběh. Účinnou cestou v boji proti nim zůstává pravidelná profesionálně provedené dentální hygiena a následná správná domácí hygiena s cílem odstraňovat škodlivé zubní povlaky.

DH není vaším nepřítelem. Ba naopak, právě DH vyčistí vaše zuby tak, že to opravdu poznáte. Mimo jiné vám také pomůže se zorientovat na trhu s pomůckami pro ústní hygienu a poradí vám, jak si vybrat ty správné.

dentalni hygiena

Kdy začít navštěvovat DH?

Nejlépe již v útlém věku (od 3 – 4 let).

Jak poznat začínající zánět dásní?

• dásně jsou na pohled oteklé, zarudlé a citlivé na dotyk
  • objeví se krvácení dásní při čistění
  • dochází k ústupu dásní
  • my nebo naše okolí cítí zápach z úst

Jak probíhá ošetření u DH?