paradontitidaParodontologie je součástí stomatologie. Zabývá se závěsným aparátem zubu (tzv. parodontem), prevencí i péčí o něj v případě onemocnění.

Parodont a jeho zdraví jsou přímo závislé na kvalitě zubní hygieny.

Při špatném čištění zubů na jejich povrchu ulpívá zubní plak (povlaky a bakterie, zubní kámen) a v důsledku toho dochází k překrvení, onemocnění a zánětu dásní a vzniká tak parodontitida.

Toto onemocnění dásní se projevuje krvácením dásní, bolestivostí, ústupem dásní, viklavostí zubů apod.

Léčba onemocnění parodontu je vždy dlouhodobá, jejím základem je dokonalá ústní hygiena a po konzultaci se stomatologem také vhodná léčebná terapie s cílem zachránit dásně a udržet chrup pacienta co nejdelší dobu ve funkčním stavu.

Zánět dásní má několik fází

padorodnitits

a) zdravý zub

b) Gingivitida (zánět dásní)

c) Parodontitida (zánět ozubnice)

d) Pokročilá parodontitida

Prevence zánětu dásní

Prevencí vzniku zánětlivého onemocnění dásní je jednoznačně pravidelně a správně prováděná ústní hygiena.

Profesionální ústní hygienu ve stomatologické ordinaci nebo u dentální hygienistky je vhodné podstoupit každých 6 měsíců.

Při častém krvácení dásní v průběhu čištění zubů o této skutečnosti informujte svého stomatologa.

Příznaky a stanovení diagnózy

Příznaky zánětu dásní lze rozpoznat velmi jednoduše.

Dásně jsou zanícené, rudé a oteklé, snadno krvácí a mohou být měkké, ale ve většině případů nebolí.

Stomatolog obvykle rozpozná zánět dásní pouhým pohledem do pacientových úst.

Závažnost postižení dásní stomatolog určí měřením krvácivosti dásní.

Toto vyšetření stomatolog provádí pomocí zakulacené sondy, tudíž je zcela bezbolestné. Stupeň krvácení pak lékař vyhodnocuje u všech zubů, přičemž součet za celou ústní dutinu reprezentuje tzv. PBI index, který objektivně vypovídá o stavu dásní, respektive o kvalitě ústní hygieny.

Platí jednoduché pravidlo: špatná ústní hygiena = silné krvácení z dásně optimální ústní hygiena = žádné krvácení z dásně.

Léčba zánětu dásní

Léčba spočívá v důsledné ústní hygieně. Stomatolog nebo zubní hygienistka provede ordinační čištění zubů, které kromě eliminace zubního plaku odstraní i zubní kámen, čímž se zlepší možnosti dokonalého odstraňování zubního povlaku v domácích podmínkách.

Nezbytná je spolupráce pacienta se stomatologem, a to zejména v oblasti dokonalého provádění ústní hygieny zahrnující čištění zubů správnou technikou a čištění prostorů mezi zuby mezizubními kartáčky a zubní nití.

Doporučovaným zakončením každodenní ústní hygieny je výplach ústní dutiny ústní vodou.